Herakles - seizoen 2011/2012

tekst Aus Greidanus sr. en Jules Terlingen


regie David Geysen, Aus Greidanus sr., Aus Greidanus jr. en Geert de Jong
eindregie Aus Greidanus sr.
spel Nadia Amin, Joost Bolt, Isabella Chapel,David Geysen, Aus Greidanus jr., Aus Greidanus sr., Geert de Jong, Judith Linssen, Hugo Maerten, Saskia Mees, Bob Schwarze, Iwan Walhain en René van Zinnicq Bergmann
decor Guus van Geffen
kostuums Annelies de Ridder
muziek Carl Beukman
licht Guus van Geffen en Henry van Niel
dramaturgie Alain Pringels

Appeltheater, grote zaal woensdag 22 februari t/m zondag 28 oktober 2012
Carré Amsterdam vrijdag 16, zaterdag 17 en zondag 18 november 2012
aanvang 11.00 uur (eindtijd 22.00 uur)
première zondag 26 februari 2012

Winnaar Toneelpublieksprijs 2012!


Na de succesvolle theatermarathons Tantalus, Odysseus en Tuin van Holland bracht De Appel in februari 2012 de theatermarathon Herakles uit.

De theatermarathon Herakles was afgelopen seizoen een groot succes: overweldigende pers- en publieksreacties en een stormloop op de kaartverkoop. Daarom spelen we Herakles na de zomer nog twee maanden in het Appeltheater én in november drie dagen in Carré.

In de sporen van de Griekse mythologie nemen we het publiek mee om deze prachtige verhalen te beleven. Het publiek dompelt zich een dag en avond onder in een andere wereld, inclusief lunch en diner. Negen delen, geen deel is langer dan een uur en alles bij elkaar is het elf uur genieten!

De drie helden: Herakles, Jason en Theseus
Herakles deed meer... Hij nam deel aan de tocht van Jason en de Argonauten (de bemanning van het mythologische schip Argos) om het Gulden Vlies (gouden schapenvacht) te roven en hij bevrijdde Theseus uit de onderwereld. De grote helden Jason en Theseus moeten op hun jacht naar eeuwige roem in Herakles hun meerdere erkennen. Zijn legendarische kracht, moed en fabelachtige daden maken hem tot de beroemdste held uit de Griekse mythologie.

Herakles
Herakles is een zoon van de god Zeus. Hij werd verwekt bij een sterfelijke vrouw om Zeus te helpen het kwaad op aarde te verdelgen en om hem te helpen de Giganten (reuzen uit de Griekse mythologie) te verslaan. Herakles wordt een koninklijke troon beloofd, een plaats op de berg de Olympos ('Huis van de goden') en onsterfelijkheid. Zeus' vrouw, de godin Hera, ontbrandt in jaloezie en steekt daar een stokje voor. Door ingrijpen van Hera wordt Herakles getroffen door waanzin en doodt zijn vrouw en kinderen. Als straf moet hij twaalf onmenselijk zware werken verrichten.

Theseus 
Theseus is een zoon van de god Poseidon. Hij werd verwekt bij een sterfelijke vrouw als zoon van de koning van Athene. Hij bevrijdt Athene van het juk van Kreta door de Minotaurus (mythologisch figuur dat half man en half stier is) te doden. Daarbij krijgt hij hulp van een vrouw, Ariadne, die hij weerloos op een eiland achterlaat. Hij wordt koning van Athene en sticht de eerste democratie. Hoogmoed wordt zijn ondergang.

Jason
Jason is een koningszoon die als baby het land wordt uitgesmokkeld. Zijn oom Pelias, een zoon van de god Poseidon, heeft de macht overgenomen. Met hulp van de godin Hera keert Jason terug naar het paleis van zijn vader. Jason krijgt de troon op voorwaarde dat hij het Gulden Vlies (de gouden vacht van een goddelijke ram) terug naar Griekenland brengt; de tocht van de Argonauten. Medea helpt Jason, maar blijft Jason Medea trouw...

Verbannen koningszonen
De drie helden hebben een aantal kenmerken gemeen. Het waren alle drie koningszonen die op jonge leeftijd verbannen werden.
Herakles werd verbannen uit Thebe nadat hij in een vlaag van waanzin (veroorzaakt door de godin Hera) zijn kinderen had vermoord. Jason werd als pasgeborene uit Iolkos weggehaald omdat zijn vader vreeste dat zijn halfbroer Pelias hem zou doden. Theseus is de bastaardzoon van Aegeus (koning van Athene) die ver weg van Athene wordt opgevoed.

Een onmenselijke taak
Alle drie nemen ze een onmenselijke taak op zich om het koningschap, dat hen rechtmatig toekomt, te bemachtigen. Herakles voert in dienst van koning Eurystheus (die door ingrijpen van de godin Hera op de troon zit die voor Herakles bestemd was) twaalf onmenselijk zware werken uit om zijn bloedschuld (het doden van zijn eigen kinderen) af te lossen. Jason gaat het Gulden Vlies halen in Kolchis, waarna Pelias het koningschap aan hem overdraagt. En Theseus doodt de Minotaurus waarmee hij Athene bevrijdt van een schuldoffer aan de koning van Kreta.

Goddelijke beschermengel
Alle drie hebben ze een goddelijke beschermengel. Voor Herakles is dat de god Zeus. Herakles is zijn zoon en hij wil zijn sterfelijke zoon onsterfelijkheid geven en een plaats op de berg Olympos (‘huis van de goden'). Maar de godin Hera is daar tegen en werkt Herakles bij alles wat hij op aarde onderneemt tegen.
Wie zij wel steunt is Jason. De godin Hera gebruikt Jason om Pelias te treffen, want die vertikt het om haar offers te brengen. En Pelias is een zoon van de god Poseidon net als Theseus.
De god Poseidon helpt daarom in de eerste plaats Theseus. Zo krijgen we niet alleen drie Griekse helden, maar ook drie Griekse goden, die elk uit eigen belang een held op aarde helpen en beschermen. Zeus heeft Herakles nodig voor de oorlog tegen de Giganten, maar Hera wil de bastaard Herakles niet op de Olympos en bestrijdt hem met al haar macht. Poseidon wil dat Theseus de grootste koning van Athene wordt, maar Zeus wil zijn invloed in Athene niet verliezen. Poseidon wil dat zijn zoon Pelias op de troon blijft. Hera gebruikt Jason en Medea om Pelias uit de weg te ruimen.


Een goddelijk schaakspel
Aus Greidanus sr. en Jules Terlingen schreven een tekst op basis van vele mythologische verhalen en commentaren op die verhalen. Daarin staat het schaakspel van de goden met de mensen centraal. Decorontwerper Guus van Geffen ontwierp een speelruimte die dit schaakspel ondersteunt.

De ontwerpers
In de Griekse tragedie werden goden op drie manieren uitgebeeld. Aan de hijskraan als deus ex machina (Van Dale: ‘iemand die, of iets dat, op een beslissend ogenblik als ‘t ware uit het niets tevoorschijn komt en de oplossing brengt'), of op het theologeion (een soort goddelijke catwalk boven het toneel), of het onderscheid tussen sterveling en god werd gemaakt door kostuum en/of spreekstijl. Guus van Geffen heeft zich laten inspireren door het theologeion en ontwerpt een ingenieuze wand met uitschuifbare en inklapbare wanden waardoor de goden steeds boven de hoofden van de menselijke personages uitsteken. Het onderscheid tussen goden en mensen qua kostuum wordt gerealiseerd door kostuumontwerpster Annelies de Ridder. Het geheel wordt muzikaal ondersteund door nieuw gecomponeerde muziek van Carl Beukman. De stap in de richting van het muziektheater wordt in een aantal delen van de theatermarathon nog verder door getrokken. Zo bestaat één deel van de marathon voor een deel uit een opera, die mede geregisseerd wordt door Saskia Mees.

Waar komt die belangenstrijd tussen de goden vandaan?
Na de overwinning van de Olympische goden op de Titanen, werden drie mythische gebieden verdeeld: de hemel was voor Zeus, de zee voor Poseidon en de onderwereld voor Hades. Het land werd niet verdeeld. Daar bleef de strijd om de beste offers hevig woeden. Zo werd op Argos vooral Hera vereerd en is het Herakles die, meestal na het succesvol uitvoeren van zijn werken, het offeren aan Hera vervangt door het offeren aan Zeus. Zo ontstaat er een mozaïek aan belangenconflicten.

Waarin verschillen de drie Griekse helden?
Van de drie helden sluit alleen Herakles zijn leven succesvol af: hij wordt onsterfelijk en door Zeus opgenomen bij de Olympische goden. Voor Jason en Theseus loop het minder goed af. Zij eindigen eenzaam en met lege handen. Waarom? Herakles is de enige van de drie helden die eigenhandig en trouw zijn werken opknapt. Jason en Theseus maken beide gebruik van de liefde van een vrouw om hun doelen te bereiken. Jason misbruikt de duistere krachten en het vertrouwen van Medea, Theseus doet hetzelfde met Ariadne.

Waar zijn de Heraklessen van deze tijd?
Herakles, Jason en Theseus zijn alle drie druk bezig met het verslaan van mythologische monsters, tirannen en bandieten die het volk onderdrukken. In die zin zijn het bevrijders. Alle drie doen ze dit in opdracht van koningen. Vanuit dit oogpunt doen ze denken aan de geallieerden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar ook aan de moedige Egyptenaren, Syriërs en Libiërs die hun nek uitsteken om hun land te bevrijden. Toch heeft dit heldendom ook minder positieve kanten. Zo is de ‘bevrijding' van Irak door de Verenigde Staten uitgemond in een privatisering van oorlog en bezetting. Grote privébedrijven huren soldaten in om hun belangen te beschermen in Irak: men noemt hen ‘contractors'. Contractors die gruwen van wat ze gedaan hebben of zwaar gewond werden en contractors die staan te springen om terug te keren. Hoe hebben ze zo kunnen worden? Wat heeft de wereld hen aangedaan? Vragen die doorklinken bij het lezen van de mythische verhalen en legendes van Herakles, Jason en Theseus. Vragen over de zin van geweld en rechtvaardige oorlogen... Rechtvaardige oorlogen? Rechtvaardig voor wie?

Jules Terlingen: ‘We hebben de verhalen van Herakles, Theseus en Jason over negen stukken verdeeld. We volgen daarbij vooral het getouwtrek van de goden ten aanzien van de helden. Het was een hele klus heldere verhaallijnen uit te denken. Mythologie bestaat uit zo'n grote hoeveelheid verhalen, waarbij elk verhaal wel weer verwijst naar nog een ander verhaal. Voor je het weet verdrink je in een massa verhalen. Als lezer kun je dat nog wel aan, maar als toeschouwer bij een voorstelling heb je behoefte aan heldere verhaallijnen met duidelijke motieven voor de personages.'

Aus Greidnaus sr.: ‘Het is nu al de derde marathon waarbij we in de Griekse klassieke wereld duiken. Telkens is het anders. Bij Tantalus hadden we de bestaande tekst van John Barton, bij Odysseus had Homerus al heel wat dramaturgisch werk verricht, nu moesten we het zelf uitzoeken. Samen met Jules Terlingen en Alain Pringels hebben we ons een weg gebaand door een enorme hoeveelheid literatuur. Er zijn niet alleen een massa verhalen over die helden, er bestaan ook nog eens elkaar tegensprekende versies van bepaalde verhalen. Door te kiezen voor drie Griekse helden kunnen we het schaakspel dat de goden met de mensen spelen, en hun onderlinge strijd op de Olympos, gebruiken als kader waarin we de Griekse mythen kunnen vertellen.'

Script

[ download ]

In de pers (selectie)


NRC Handelsblad

In bijna acht uur toneel is elke scène een juweel!

Openingsscène getuigt van de juiste lef om ingewikkelde Griekse godenverhalen te vertellen.
De negen episoden van dit grootscheepse theaterevenement dompelen de toeschouwer onder in een heerlijk, bedwelmend vagevuur van mythologische verhalen, namen, verwijzingen. Het siert de tekstschrijvers Aus Greidanus sr. en Jules Terlingen dat zij uit de kluwen telkens een menselijk verhaal hebben gedestilleerd. In het gestileerde decor van Guus van Geffen is elke scène een juweel: de doodse onderwereld, het gestrande schip, een ruïne van zuilen, zelfs een fantastisch barokke opera met maskers en pruiken en al voegt zich moeiteloos naar de Griekse tijd. De tientallen kostuums van Annelies de Ridder geven een mooie mix van klassiek en hedendaags. De mooiste scènes zijn die waarin de goddelijke acteurs ook mensen zijn. Dan is Poseidon van Iwan Walhain een fijn-onuitstaanbaar mannetje. Speelt Demeter van Judith Linssen vilein en roddelziek. Vertolkt Hugo Maerten een charmante Hades met wie je zo de dood in wilt.


Trouw

Sprookjesachtig kijkspel, aanstekelijk gespeeld, met een vernuftig decor en betoverende belichting. Het is een bijzonder kunststukje en dat is het, zou de vader van Dik Trom zeggen.
Dat rijke materiaal hebben we toch maar mooi aan de Grieken te danken. De Appel is het wel toevertrouwd daar ogenstrelend spektakel van te maken. Opmerkelijk is dat we geen van die werken te zien krijgen. Ze worden verteld. Op zichzelf een prachtoplossing,
die de verbeelding vaak meer kan prikkelen dan als het gebeurde gewoonweg getoond wordt. Die goden zijn de eigenlijke rode draad van de voorstelling. Geestiger en meeslepender dan wat Herakles overkomt. Prachtig en veelzeggend is al hoe de Olympos, de woonstee van de goden, wordt geïntroduceerd. Met een twinkelende sterrenhemel en onmiskenbaar een kruisvormende lichtstrepen door de achterwand. Op links en rechts uit de wanden schuivende balkonnetjes komen de goden tevoorschijn om te ruziën, de boel beneden op aarde te bedisselen en met elkaar te wedijveren. Niets menselijks is hun vreemd, maar het gekibbel tussen met name Zeus en zijn echtgenote Hera omtrent zijn overspel, met Herakles als resultaat, krijgt koninklijke allure door het gevatte steekspel met woorden en oneliners. Dankzij het vernuftig gestileerde decor en een betoverende belichting van Guus van Geffen, waar het toneelbeeld schijnbaar eenvoudig transformeert van godenwereld naar paleis, woestijn of onderwereld, is Herakles een sprookjesachtig mooi kijkspel. Nog eens extra verfraaid door de wervelende kostuums van Annelies de Ridder en een sfeergevoelig klank- en muziekdecor van Carl Beukman.
...dat er van een energiek spelersensemble kan worden genoten. Dertien acteurs vertolken samen zo'n zeventig personages en doen dat met aanstekelijk speelplezier. Bob Schwarze als Herakles kwijt zich met verve van de haast onmogelijke taak om van een non-karakter een mens van vlees en bloed te maken. Uitzonderlijk goed is Geert de Jong als de gevaarlijk charmante Hera, voor wie Zeus (Aus Greidanus sr.) 'm terecht knijpt. En een bijzonder talent toont zich Nadia Amin, vooral in de rol van strijdlustige Medea. Met zulke jonge aanwas kan De Appel als gezelschap nog wel even voort.


de Volkskrant

Mooie verzorgde toneelmarathon in 9 spectaculaire delen, die in totaal, inclusief pauzes, 11 uur duren, wordt het levensverhaal van Herakles verteld.
Het zijn vooral de tientallen bijfiguren, die ijdele goden, halfgoden, koningen en andere gemankeerde helden die deze theaterhappening kleur geven.
Deze productie is tot in de puntjes verzorgd... de kostuums van Annelies de Ridder zien er onberispelijk uit en 400 man publiek hoeft geen moment te wachten op lunch of diner.
... een prachtige verbeelding van de ziekelijke koning Eurystheus door Aus Greidanus jr. Een fantastisch gespeeld en gezongen mini-opera over Herakles' strijd tegen de Titanen.
Ook is het een genot om Geert de Jong en Aus Greidanus sr. zelf de ruziënde Hera en Zeus te zien spelen.
Ster van de dag is echter Nadia Amin, die een keur aan bijrollen speelt en steeds alle aandacht naar zich toe weet te trekken met intens maar nooit sentimenteel spel.


Den Haag Centraal

Herakles vol mooie acteerprestaties

En wéér is het Toneelgroep De Appel gelukt een theatermarathon neer te zetten van elf uur die bol staat van vindingrijkheid, visuele vertelkracht en mooie acteerprestaties. Herakles, net zoals Odysseus en Tantalus, eerder een toneelgebeurtenis die alles heeft om de ‘talk of the town' te zijn.
Een grote opgaaf voor acteur Bob Schwarze in de titelrol, die al die elementen helder maakt en die - al wordt hij aan het slot opgenomen in het pantheon der goden - vooral een modern aandoend mens blijft.
Negen stuken met elk een eigen werking. Neergezet in een strak, abstract en ingenieus decor. Het levert theatermomenten met grote allure op. Bob Schwarze in zijn existentiële confrontatie met de geketende Prometheus (Hugo Maerten), Aus Greidanus jr. indrukwekkend zijn hoge troon bekruipend als kreupele, gebochelde koning Eurystheus, de fraaie felheid van Nadia Amin als Medea, de gangsterachtig sinistere Hades van Hugo Maerten. Met een bijna Beckett-achtig beeld van Theseus (René van Zinnicq Bergmann)... Plus een hilarisch, parodistisch barok operaatje (muziek Carl Beukman en Saskia Mees), waarin de acteurs (Judith Linssen!) ook nog eens verrassend goed zingen.
Een van de grote vondsten in Herakles is het echtelijk paar Zeus en Hera... Ze zijn er steeds weer, als een knarsetandende ‘running gag'. IJzersterk neergezet door Aus Greidanus sr. en Geert de Jong als in een 'Virginia Woolf' van de Oudheid.

Telegraaf

... de materie wordt grotendeels in hapklare brokken opgediend, waarbij de humoristische godenscènes als luchtige intermezzo's dienen. Met name de kijvende Hera (Geert de Jong) en Zeus (Aus Greidanus sr.) zijn een genot om naar te kijken.
... het is en blijft een belevenis om zo'n hele dag te worden ondergedompeld in de Griekse mythologie. Om door dertien begeesterde acteurs op sleeptouw genomen te worden en te genieten van een prachtig schouwspel in het inventieve decorontwerp van Guus van Geffen en met de bijzondere, kleurrijke kostuums van Annelies de Ridder. Het is Toneelgroep De Appel weer gelukt om van Herakles een spektakel te maken om niet te missen.


Parool

Liefdesbaby belandt in mythologisch tranendal

De lucht lijkt te trillen van ingehouden opwinding, als de grote zaal van het Appeltheater in Scheveningen zondagmorgen volstroomt. Het publiek kent het gezelschap en weet dat er altijd iets bijzonders op de planken wordt gebracht, zoals eerder met de marathons Tantalus en Odysseus. Het begint goed. Aus Greidanus sr. en Geert de Jong excelleren als kibbelende Zeus en Hera. Vader ging weer eens vreemd, moeder is razend.
... het leven van de held wordt knap gespeeld door Bob Schwarze.
... Herakles (Bob Schwarze) die het in een schitterende confrontatie met zijn vader Zeus opneemt voor de eeuwig lijdende Prometheus (Hugo Maerten).
In de finale komt alles goed en wordt het publiek beloond met spektakel.

Algemeen Dagblad

Door al dat lichtzinnige godengedoe is het leven van de held Herakles, knap gespeeld door Bob Schwarze, een tranendal.
... fraai en ingenieus decor.
... Herakles die het in een schitterende confrontatie met zijn vader Zeus (Aus Greidanus sr.) opneemt voor de eeuwig lijdende Prometheus (Hugo Maerten).
In de finale wordt het publiek beloond met spektakel.


Griekenland Magazine

Alles piekfijn in orde. Waren we als Appelleken eerst nog wat onwennig, na een paar scènes hebben we het door en wordt het theater met alle mensen erin steeds vertrouwder. Knusser. Intiemer. Een beetje je alsof we het met zijn allen doen. Samen. Alsof het toneel zich uitstrekt tot alle ruimten in dit bijzondere theater. De tijd vliegt... Op het toneel wordt een unieke versie van het levensverhaal van Herakles neergezet. In negen schitterende toneelbeelden, met fijne teksten, prachtige pruiken en kostuums, een mooi roeierslied en veel humor. In een ingenieus bewegend decor zien we de soap op de Olympos. Over de waanzin gaat het, heldendaden, liefde, Jason en Theseus, en de Argos. Te veel om op te noemen, het verhelderende programmaboekje is onmisbaar. Fantastisch, een dag in de wereld van Herakles!


Ongekunsteld.net

Na de eerste vooruitkijkende avond kon ik niet wachten om eindelijk de echte marathon te gaan bekijken. Bekijken is niet het juiste woord, meemaken is beter. Je wordt in het verhaal gezogen en iedereen doet mee. Kennis van de Griekse mythen is niet noodzakelijk, maar voegt nog een extra dimensie toe als ze tegen elkaar grapjes beginnen te maken.
De marathon speelt zich af voor een grote houten wand waar allerlei deuren en luiken in zitten. Elke scène heeft een verassend ander uiterlijk en van sommige decorstukken vraag ik me af door welke deur ze gekomen zijn. De kostuums passen goed bij de rollen, het is direct duidelijk hoe de verhoudingen verdeeld zijn en anders vertellen ze wie ze zijn. Het verhaal is helder, maar de dialogen zijn soms erg lang. Anderzijds vliegt de tijd voorbij en is er na elk deel een korte pauze.
Als je de mogelijkheid hebt om een hele dag in een theater te zitten moet je deze voorstelling zeker niet overslaan. Het verhaal is serieus, maar zeker niet te zwaar. Het is een goede weerspiegeling van waar Toneelgroep De Appel toe instaat is. Absoluut naartoe gaan.


Toneel.blog.nl

Weergaloze theatermarathon Herakles

Elf uur in een theater lijkt van te voren een hele opgave, maar het is een groots spektakel waar je vanaf de eerste scène in wordt meegesleept. De tijd vliegt doordat de spanning tussen de negen delen steeds wordt vastgehouden. Het decor is steeds vernuftig eenvoudig, slechts een aantal grote decorstukken schetsen telkens een nieuwe wereld. De familieperikelen tussen de goden knisperen en knetteren zoals een goede soap betaamt. Dit is toneel dat zijn weerga niet kent. Op de t-shirts van de medewerkers staat ‘Herakles - een hele klus'. Dat geloof je meteen, maar man wat is het mooi!
... het gekibbel tussen Zeus en Hera, briljant gespeeld door Aus Gredanus sr. en Geert de Jong...
In een mini-opera, vol mega-kitsch met hoge pruiken en extravagante uitdossingen, wordt Herakles uitbundig bezongen. Dit deel is een lust voor het oog. De energie en plezier waarmee gespeeld wordt spat van het toneel.
Na de gruwelijke dramatiek en menselijke tragiek, wordt deze marathon afgesloten met een onderonsje tussen Hera en Zeus. Ze heffen het glas, opgelucht dat ze nu eindelijk niets meer hoeven. Dit beeld herken je van eerdere marathons. Zou Toneelgroep De Appel ons nog een keer meenemen naar de wondere wereld van Grieken en hun goden? Wij hopen het!

cultuurpodium.nl

Het marathonspektakel Herakles, is de lange zit meer en meer dan waard!

De marathon is gebaseerd op de vele boeken over Herakles maar als toneelverhaal volledig nieuw geschreven door Aus Greidanus sr. en Jules Terlingen. Maar liefst vier regisseurs staan garant voor dit spektakel over de held Herakles. Aus Greidanus sr. neemt 6 delen voor zijn rekening, Aus Greidanus jr. 1 deel, Geert de Jong 1 deel en David Geysen neemt ook 1 deel als regisseur voor zijn rekening.
... Aus Greidanus jr. zet deze rol (Eurystheus) op meer dan meesterlijke wijze neer.
Als ik na ruim elf uur geweldig toeven in het Appeltheater de balans opmaak van deze geweldige theatermarathon zijn er een aantal zaken die ik mij nog lang zal blijven heugen. De prachtige kostumering, het geweldig inventieve en meesterlijk mooie decor, de ambachtelijke schoonheid van acteren van alle castleden, niemand uitgezonderd, de mooie zangpartijen, het geweldige licht en geluid. Deze theatermarathonvoorstelling is er een die ik nimmer zal vergeten en nu al kan ik stellen dat dit het onbetwiste theaterhoogtepunt van seizoen 2011/2012 zal zijn. ...en neem van mij aan dat hoewel de prijzen hoog lijken, alles bijeen genomen, inclusief een heerlijke lunch en een stevig diner je er een spotkoopje aan hebt. Kaarten zijn verkrijgbaar vanaf 80 euro.


Theaterkrant.nl

De dag begint spetterend en met volle vaart. Geert de Jong vervloekt als Hera de buitenechtelijke escapade van echtgenoot Zeus. In het volgende deel is Aus Greidanus jr. een prachtige in zelfbeklag en jaloezie verdrinkende koning Eurystheus. Hij voelt zich belaagd door Herakles die in bijna alles superieur aan hem is. Eurystheus verzint de tien werken die de held volgens een orakel moet voltooien en die hij allemaal met glans doorstaat.
... wanneer held Herakles Messiaanse dimensies krijgt. Hij gaat de goden bevrijden van de Giganten en de mensen helpen door een lichtend voorbeeld te zijn. Het is niet makkelijk na te vertellen hoe Herakles als kind van een god en een vrouw hier als een Verlosser wordt gepositioneerd lang voor die andere zoon van een god en een vrouw, maar De Appel maakt er chocola van en komt ermee weg.
Na elf uur loopt er geen leeuw of zwijn meer in het Middellandse Zeegebied rond, omdat Herakles die allemaal eigenhandig heeft gewurgd. De figuren om hem heen geven kleur en geur aan de gebeurtenissen. Er is een decorwand als een adventkalender waar steeds weer nieuwe luikjes voor verrassingen zorgen. En heel leuk is de Griekse godenkliek: glamourous, met hele modieuze schoenen, met veel zonnebrillen, parelkettingen en glimmende pakken. Ze kibbelen over het lot van hun favorieten op aarde. Die stervelingen op hun beurt worstelen minder lichtvoetig met eer, wraak en hoe het noodlot te ondergaan. Daarbij zijn alle rollen goed bezet zonder ook maar één keer kromme tenen te krijgen.

sargasso.nl

De theatermakers van De Appel weten hoe ze een publiek zo lang geboeid moeten houden. Ze wisselen lichte, gezellig cynische komedie af met gruwelijke tragiek, ze onderbreken de dialogen met lekker voluit gezongen koorliederen of met een leuk en gek barok-operaatje. Ze weten sfeer te scheppen. Het rijk der doden is heerlijk troosteloos. Het hof van de slechte koning is een fijn slangennest van incestueuze intriges. Je gaat in de voorstelling op als een kind in een avonturenboek.
Herakles is voortdurend de speelbal van een krachtenspel tussen Zeus, die hem wil beschermen, en Hera die op zijn dood uit is. Deze omstandigheid, die de voorstelling ook nog zwaarder en somberder had kunnen maken, wordt door De Appel nu juist uitgebuit om licht en grappig toneel te brengen.

[ terug ]