KLEM: de repetities
Op
deze pagina vindt u behalve een kort stukje over de achtergrond van KLEM een
aantal foto's van een van de eerste repetities.
Over KLEM van Bernard Bredero:
De mannen in Klem reageren vanuit een traditioneel mannenperspectief, waarin
het bestaan wordt gedomineerd door het verlangen naar een absolute controle
over hun leven, hun werk, en hun liefde. Wanneer ze dit overzicht dreigen
te verliezen, raken ze in de war, in paniek zelfs. Ze hebben het idee dat
de man nog altijd zijn plaats in de wereld veilig moet stellen, dat hij het
goed moet doen op zijn werk, en zijn geluk kan afmeten aan de mate van overzichtelijkheid
van zijn relatie met zijn vrouw.
Daarbij toont hij ons geen schreeuwerige macho's met een klein hartje, maar
echtgenoten, vaders van kinderen, die hun identiteit ontlenen aan de relaties
met hun vrienden, hun collega's De realistische setting waarin Bredero zijn
personages plaatst, is dan ook een belangrijk uitgangspunt. Zijn personages
zijn mannen van vlees en bloed.
'Natuurlijk zijn het emotioneel onvolwassen projectielen, nauwelijks in
staat zich zelfstandig te ontplooien. Zelfs amper in staat zich in leven te
houden. Maar Bredero haalt ze heel dichtbij. Daarmee confronteert hij ons
met een manier van denken die, tot mijn ontsteltenis, heel herkenbaar is.
Ik zou mezelf daartegen willen beschermen. Wie dat denkt, voelt zich betrapt.'
Jules Terlingen